”Transparens genom livsmedelskedjan en spännande trend”

31 januari, 2019

Tomas Lagerberg, global teknikchef för livsmedel inom ABB.

Tomas Lagerberg, global teknikchef för livsmedel inom ABB.

Tomas Lagerberg, global teknikchef för livsmedel inom ABB, kommer att djupdyka i digitaliseringen under sitt anförande på Food Tech 2019.
– Jag kommer att prata om vad som händer runt omkring oss och varför det händer just nu.

Food Tech 2019 anordnas i samarbete mellan Alfred Nobel Science Park och branschtidningen Dagens Industri. Målet med eventet är att lyfta innovationer, digitalisering och teknisk utveckling inom livsmedelskedjan.

En av talarna under eventet är Tomas Lagerberg, som är global teknikchef för livsmedel inom ABB.

– Livsmedelsindustrin är Europas största industri och det finns stora likheter mellan den och andra industrier; med robotar, motorer, styrsystem, sensorer och så vidare. 2014 gjorde man ett strategiarbete på ABB och identifierade fyra framtida tillväxtområden, där vi ville satsa mer. Livsmedel var ett av dem. Sedan dess har vi dubblat vår försäljning mot livsmedelsbranschen, den är i dag en bra bit över en miljard dollar.  Så det är ett ganska stort område för ABB, säger Tomas Lagerberg.

Kan du ge ett smakprov på vad du kommer att tala om på Food Tech 2019?

– Jag kommer att prata om digitalisering i stort, vad som händer runt omkring oss och varför det händer just nu. Jag kommer också att prata om hur digitaliseringen har påverkat – och hur den kommer att påverka ­– livsmedelsindustrin.

Vilka är de största utmaningarna med digitalisering inom livsmedelsbranschen?

– En av de största utmaningarna är att det är en stor bransch, med väldigt många små företag.  Det är klart att stora drakar som Nestlé och Arla har andra förutsättningar än ”Jonssons bageri”. Men jag tror att det kommer att behöva göras saker på alla fronter – och möjligheterna finns.

Vilka trender tycker du är mest spännande i branschen just nu?

– Det är väldigt många trender som är spännande, men just hållbarhet tycker jag är väldigt viktigt. Med digitaliseringen kan man ge mer information till konsumenterna och konsumenterna kommer också att efterfråga mer och mer information. Så transparens genom hela livsmedelskedjan tycker jag är en jättespännande trend: Vilket klimatavtryck gör jag? Kan jag jämföra produkter redan i affären, baserat på mina preferenser?

Food Tech 2019 tar plats i Örebro Konserthus den 18 mars. Den som vill delta på eventet kan anmäla sig och köpa biljetter på: http://foodtech.di.se.

Text och foto: Jesper Eriksson