Pitchtävling med många vinster: ”Kan bygga varumärket”

19 december, 2018

Adam Vikström, en av grundarna till Deligate.

Adam Vikström på Deligate vann pitchtävlingen under Food Tech 2018.

En av de viktigaste beståndsdelarna i Food Tech-eventet är pitchtävlingen, där företag får presentera sina innovativa idéer för en jury. Nästa år får vinnarna chansen att åka till Hongkong och träffa investerare.
– Man får kontakt med nya kunder och samarbetspartners och man får publicitet. Det ger mycket effekt, säger Adam Vikström på Deligate, som vann pitchtävlingen på Food Tech 2018.

Food Tech 2019 anordnas av Alfred Nobel Science Park och Dagens industri och fokuserar på att lyfta innovationer, digitalisering och teknisk utveckling inom livsmedelskedjan.

En av punkterna i programmet är en pitchtävling, där de sju bästa idéerna/företagen får ställa sig inför en jury och presentera sina innovativa företagsidéer.

– Tack vare ett samarbete med Sveriges generalkonsulat i Hongkong kan vi erbjuda vinnaren av pitchtävlingen att få åka till Hongkong för att pitcha sin idé för investerare där och möta andra foodtech-företag, säger Annika Grälls, som är profilområdesansvarig för Mat och måltid på Alfred Nobel Science Park.

Har hittat på en app som håller koll på bäst före-datum

Vinnaren av 2018 års Food Tech var Örebroföretaget Deligate, som tillverkat en app som matbutikerna kan använda för att hålla koll på produkternas bäst före-datum och på så vis minska matsvinnet.

– Jag fick tips från en kille som jobbar på Almi, som sa ”det här borde ni vara med på”. Det var väldigt förutsättningslöst, jag hade inte läst på så mycket innan. Men vi bestämde oss för att vara med och sedan hade vi turen att vinna, säger Adam Vikström, en av grundarna till Deligate.

Han berättar att de hade varit med i några liknande tävlingar tidigare och därför var ganska väl förberedda inför pitchen.

– Vi har ganska bra koll på vad vi ska säga för att det ska bli intressant. Vi har en ganska enkel produkt, som är lätt att ta till sig. Man förstår problemet och lösningen och kan relatera till det. Så vi behöver inte ägna så mycket tid åt att beskriva produkten, utan kan lägga mer tid på att berätta om de mjuka värdena. Det var kul, säger Adam Vikström.

Varför tror du att ni vann?

– Vår fördel är att vi har kommit ganska långt med vår idé och även med marknadsbearbetningen, det tror jag gjorde att vi stack ut i mängden. Vi har redan mycket kunder, vilket gör att juryn kan se att den här idén fungerar på riktigt och inte bara är något jag står och målar upp.

Er idé låter ju så självklar: en app för att hålla koll på bäst före-datum. Varför har den inte funnits tidigare, tror du?

– Det har varit en ganska analog bransch och de digitaliseringar man satsat på har handlat om att förbättra för kunden, till exempel med online-handel och digitala erbjudanden. Det är där man har fokuserat, man har inte lagt så mycket tid på att titta på sina interna processer.

Deligates app är i dag etablerad i hundratals butiker runt om i landet. Arbetet med att sälja in och implementera lösningen har gett företaget många nya affärsidéer, berättar Adam Vikström.

– Vi har jättemycket utvecklingsplaner, som vi försöker koppla till vår grundidé om att minska matsvinn. Vi har besökt och startat upp över 300 butiker. Då ser man vilka problem som återkommer hos alla, och som vi skulle kunna lösa.

Pitchtävlingen ledde till mycket publicitet

Vinsten i pitchtävlingen gjorde att Deligate kvalificerade sig till finalen av DI Startup Tour, där de återigen fick presentera sin idé. Det blev dock ingen ny vinst, men enligt Adam Vikström har företaget ändå vunnit mycket på att delta.

– I samband med det här har vi fått mycket publicitet. Det är nog det jag tycker att vi har vunnit mest, att vi har kunnat bygga varumärket genom att synas.

Skulle du rekommendera andra företag att vara med?

– Ja, det skulle jag verkligen göra. Får vår del prioriterade vi inte sådana här events så mycket till en början, men vi har märkt att man får ut mycket av att vara med. Man får kontakt med investerare, nya kunder och samarbetspartners och man får publicitet. Det ger mycket effekt.

Food Tech 2019 går av stapeln 18 mars i Örebro Konserthus. Den som vill delta på eventet eller vara med i pitchtävlingen kan anmäla sig och köpa biljetter på: http://foodtech.di.se/.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Pressbild