Hållbara affärsidéer gav vinst i pitchtävling på Zinkgruvan re:thinks Promotion Event

12 juni, 2019

Utmaningar och möjligheter – tillsammans kan vi bidra till en hållbarare värld

Monika Andersson, Zinkgruvan Mining tillsammans med moderator Fredrik Bronner, Bronner & Bronner.

​Tisdag 4 juni samlades entreprenörer, kommunrepresentanter, företag och övriga intresserade för att möta och inspireras av hållbara affärsidéer för framtiden. Dagens viktiga temaområden handlade om hållbarhet inom livsmedelsbranschen, IT- och digitaliseringsbranschen samt inom logistik och tillverkning. De inbjudna talarna bjöd på fakta, egenupplevda historier, framtidsspaningar och konkreta tips på vad var och en kan bidra med för en hållbarare framtid. Vi har inte de fyra jordklot som vi årligen spenderar.

– För oss som företag är det viktigt att ha en strategi för vårt samhällsengagemang och det bästa resultatet får vi när vi stöttar entreprenörskap, som är otroligt viktigt för vår framtid och den gröna omställningen som pågår, inleder Monika Andersson vid Zinkgruvan Mining.

Först ut på scenen var Sara Bronner från Bronner & Bronner, som lotsade oss direkt i den globala utmaning vi står inför när det kommer till klimatförändringar som rubbar våra ekosystem. Agenda 2030 och de 17 globala målen visar tydligt hur och vad vi behöver satsa på.

– Världen står inför enorma utmaningar genom våra konsumtionsmönster. Det kommer behövas ett helt nytt ekonomiskt system, som både respekterar planetens ekologiska gränser, samtidigt som vi möter alla människors grundläggande behov och rättigheter, säger Sara Bronner.

Johan Ununger, Saltå Kvarn och Emanuel Eskilsson, Lokal Surdegsbageri resonerade tillsammans med moderator Fredrik Bronner kring livsmedelsbranschens stora hållbarhetsutmaningar och hur man kan bidra till omställningen. Några goda råd till framtida entreprenörer om riktningen för deras engagemang handlade i huvudsak om att göra det man brinner för, det som är ens passion. Tillsammans med värdegrund, ekonomi och viljan till ett samhällsbidrag.

– Jag önskar att konsumenten blev mer medveten om vilken kraft den har de har när den gör sina val i butiken, vad som blir effekten av att välja annorlunda, kommenterade Emanuel Eskilsson.

”Skiten borde förbjudas”

Helena Nordin, Advania och Johan Cedermark, Trainstation kopplar an till målen från FN och betonar att de är som en enda stor affärsplan. Det handlar bara om vilket eller vilka av de 17 målen man tilltalas mest av. Textil, hållbarhet och recycling handlade Jonas Olaison, Textilia och Sara Hillersbergs, Ateljé Återbruket samtal om. Att vi behöver sträva efter fler cirkulära flöden rådde inget tvivel om. Kan mitt avfall vara någon annans startvara? var en av frågeställningarna som kom upp. De konstaterade att medvetenheten kring mat är ganska utbredd men inom textil är det är det inte lika känt att det faktiskt är ett stort miljöproblem.

Sara Hillersberg, Ateljé Återbruket.

– Vi behöver hitta en design som håller längre tid och som konsumenterna gillar, säger Sara Hillersberg.

– En av utmaningarna ligger i att det är alldeles för billigt att transportera, fortsätter Johan Olaison.

Kort sagt borde ”skiten förbjudas”, som Sara Hillersberg konkret uttryckte det.

Naturligtvis serverades en 100 % hållbar lunch, en sallad presenterad av Anders Jonsson, Slyteviken, tillsammans med bröd och gråärtsspred från Lokal.

Sju spännande pitchar

Så var det dags, dagens pitchtävling kunde börja. Sju bidrag med allt ifrån fiskodling, till cykeltältvagn, digital juristbyrå, magnet-post-it-lappar, innovativt nätverkscenter, behållare för mensskydd till lösningar för medberoendeproblematiken gav oss snabba och välformulerade problem med tillhörande lösningar. På max två minuter gällde det att övertyga juryn om att ha den vinnande idén, en jury bestående av Pia Engwall, Knowit, Tony Cornelius Alfred Nobel Science Park, Camilla Bergholm Drivhuset, Monika Andersson Zinkgruvan Mining och Johan Cedermark Trainstation.

Experter och entreprenörer

Medan juryn hade uppdraget att enas om en vinnare, fortsatte diskussionerna med experter och entreprenörer. Näringsliv, kommuner och enskilda entreprenörer bidrog med relevanta tankar och förslag på lösningar för ett hållbart klimat. Att företagen idag satsar på hållbarhet är relativt vanligt, men det räcker inte med att ha någon liten avdelning för detta utan hela företaget och alla medarbetare behöver ha kännedom om det pågående arbetet.

– Företagskulturen skapas av den som har störst inflytande över tid, kommenterar Sara Bronner.

Krismedvetenhet, viktiga vägval och ifrågasättande om den egna affärsidén kvalar in diskuterades. Vi måste fatta grejen, att det spelar roll att vi förändrar och gör vägval. Om människan verkligen förstod klimatkrisen så skulle man ställa om direkt. Men en stor utmaning är att vi är en del av en global marknad och vi kan inte isolera Sverige i den här krisen.

Slutligen hade juryn utsett två vinnare, utifrån ett socialt jämställdhetsperspektiv samt miljöperspektiv. Med motiveringen: En genuint svensk produkt ut på en internationell marknad! En produkt som slår upp öppna dörrar. Den stärker omvärldens bild av Sverige som föregångsland inom Jämställdhet. Vinnare är Period Pack med Amanda Matsson och Lova Svensson.

Vinnande pitchar: Mattias Djurstedt med ”Fisken” och Amanda Matsson och Lova Svensson, Period Pack. Här tillsammans med Monika Andersson, Zinkgruvan Mining som delade ut 30 000 kr i prispengar var till respektive vinnare.

– Det är idén om tillgänglighet och symbolvärdet för kunderna som är kraften, inte själva produkten. Så lägg inte tid på designen, utan se till att snabbt komma ut på marknaden med en enkel produkt, betonar jurygruppen via Pia Engwall.

– Den här vinsten betyder jättemycket för oss och vi tar verkligen till oss tipsen från juryn. Vi kunde skapa större förståelse för vår produkt och för det problem som vi försöker lösa. Vi har även haft möjlighet att knyta många kontakter under resans gång, vilket är ovärderligt, berättar Lova. Vår vision är att mensskydd ska vara lika självklart som toalettpapper och tvål så de 30 000 kronorna kommer att användas till det, fortsätter Amanda.

Och med motiveringen: En realistisk idé som kan bidra till att lösa ett av vår generations svåraste och viktigaste frågor. En lokal produkt som bidrar till en hållbar njutning. Vi nappade på idén direkt när vi hörde helhetstänket där produktionen sker i ett hållbart och cirkulärt system. Den andra vinnaren är ”Fisken” med Mattias Djurstedt.

– Det här är helt otroligt! För mig är det en bekräftelse på min affärsidé. Nu vet jag att även andra tror på min affärsidés genomförbarhet, vilket ger mig ännu mer drivkraft, och jag är väldigt förväntansfull på vart denna väg kan ta mig. Prispengarna på 30 000 ska jag använda pengarna för att starta upp en första väldigt småskalig produktion av min hållbara, klimatsmarta och närproducerade fisk som inte matas med fiskmjöl och fiskolja, berättar en glad Mattias.

– Dessa två pitchvinnare visar verkligen att det inte finns några hinder, utan bara möjligheter kring framtidens miljöutmaning. Att få höra alla diskussioner och se möten mellan unga och mer erfarna entreprenörer har varit både kul och givande. Och jag tror verkligen att alla bär med sig den härliga känslan av att det finns så otroligt mycket engagerade och drivna entreprenörer, vilket bådar gott inför framtiden, sammanfattar Suzanne Karlsson, projektledare vid Alfred Nobel Science Park.

För info om Zinkgruvan re:think: Suzanne Karlsson, ​suzanne@suzzcon.se alt 070-387 82 82

​Se även hemsidan.

Text: Helena Stenhem
​Bilder: Martina Karlsson