Ger foodtechföretag chans att slå i Hongkong

1 oktober, 2018

Hongkong

Inom en femtimmarsradie runt Hongkong bor en tredjedel av världens befolkning. Nu erbjuder Alfred Nobel Science Park foodtechföretag i regionen en chans att få åka dit och pitcha sina varor och tjänster.
– Det är en fantastisk möjlighet, säger Annika Grälls på Alfred Nobel Science Park.

De senaste tio åren har digitaliseringen svept in som en våg över nästan alla branscher och industrier. Spotify, till exempel, förändrade i ett slag hela musikindustrin.

En av de branscher som än så länge inte har påverkats så mycket är livsmedelskedjan. Nu har dock digitaliseringsvågen nått även dit och de innovativa lösningarna går under begreppet ”foodtech”.

– Foodtech är otroligt hett och det är en av de sista sektorerna som ska genomgå digitalisering, säger Annika Grälls, som är profilområdesansvarig för Mat och måltid inom Alfred Nobel Science Park.

Investerare i Hongkong nyfikna på svenska foodtechbolag

Förra veckan medverkade Annika Grälls på en internationell konferens om framtidens mat i Hongkong. Under ett möte med bland andra svenska generalkonsulatet i Hongkong och Invest Hong Kong fick Annika Grälls i uppdrag att ta kontakt med Business Sweden, ett export- och investeringsråd som ägs av svenska staten.

– Det visade sig att Business Sweden just nu letar efter foodtechföretag, som ska utbildas och få åka på en jättestor mässa i Hongkong, som heter Start me up, i januari nästa år.

Och det är snabba ryck. Företagen måste väljas ut under oktober, för sedan drar utbildningen i gång under november och december.

Annika Grälls Alfred Nobel Science Park

Annika Grälls.

Men vad är egentligen ett foodtechföretag?

– Foodtech är innovativt designade varor och tjänster i samspel med teknik och livsmedel. Det kan vara allt från applösningar för att minska matsvinnet, till innovativa lösningar för att nå konsumenter, eller sensorer som känner av matens hållbarhet. I dag är området ganska brett, eftersom det är nytt, säger Annika Grälls.

Alfred Nobel Science Park, det svenska generalkonsulatet i Hongkong, Business Sweden och Sweden Foodtech kommer sedan att välja ut omkring tio företag från hela landet som får chansen till utbildning och att resa till Hongkong.

Planer finns också på att inrätta ett slags förberedande program för de företag som inte får chansen nu eller som kanske behöver lite mer tid på sig att utvecklas. Då skulle de inblandade parterna kunna arbeta med företagen inför Start me up-mässan 2020.

”Mässan i Hongkong – en fantastisk möjlighet”

Att få åka på mässan innebär en jättechans för företagen, förklarar Annika Grälls.

– Man brukar ofta prata om att Spotify är så stort. Men tittar man på musikindustrin så är den ju mikroskopisk om man jämför med livsmedelskedjan. Får vi med ett företag från vår region så är det en fantastisk möjlighet. Man får vara där i en vecka, möta investerare, pitcha sin produkt och testa den här marknaden. Men det krävs att företaget har tid och möjlighet att ta sig an en ny marknad, säger hon.

Kontakta Annika Grälls: 076-845 75 55, annika@alfrednobelsp.se

Text: Jesper Eriksson

 

Fakta: Start me up festival

Start me up festival i Hongkong pågår mellan 21 och 25 januari nästa år.
Tanken är att mässan ska vara en samlingspunkt för startup-bolag och investerare. Initiativtagare till mässan är Invest Hongkong, en myndighetsägd verksamhet som ska bidra till ett innovativt näringsliv i Hongkong.
Läs mer här: https://www.startmeup.hk/