Food Tech 2020: ”Enorm potential för svenska produkter i världen”

3 december, 2019

Svenska livsmedelsföretag har gott rykte i världen och kan bidra till att lösa utmaningar när det gäller exempelvis hållbarhet.
– Det finns en stor efterfrågan på svenska produkter i världen, säger Johan Krallis Anell, som är en av talarna på Food Tech 2020.

Bilden föreställer Johan Krallis Anell

Fler svenska foodtech-bolag borde satsa på export, tycker Johan Krallis Anell. Foto: Privat.

Den 12 mars arrangeras eventet Food Tech för tredje gången i Örebro. Innovativa företagare, investerare och andra inom livsmedelssektorn möts på Örebro konserthus för att smaka, känna, lyssna och ta del av framtiden, där fokus ligger på innovationer, digitalisering och teknisk utveckling.

En av talarna är Johan Krallis Anell, som sedan drygt två år tillbaka jobbar som nationell exportsamordnare för livsmedelssektorn på Näringsdepartementet. Hans uppdrag är att stärka de svenska livsmedelsföretagens exportförmåga och att vara en brygga mellan näringslivet och det offentliga för en ökad livsmedelsexport.

– Jag kommer att prata om förutsättningarna för svensk livsmedelsexport och om hur regeringens satsning på en ökad export inom branschen ser ut – och om hur det kopplar till foodtech och innovation, berättar han.

Johan Krallis Anell ser en stor potential för svenska företag att satsa på export.

– Sverige förknippas med hållbarhet och rena, säkra produkter. Vi har också många företag som erbjuder ganska nischade produkter, som är intressanta på en världsmarknad. Det kan både handla om livsmedel och om innovativa, tekniska lösningar.

Vad är de största utmaningarna för svenska företag att lyckas utomlands?

– Det krävs uthållighet och strategiskt fokus för att slå sig in på andra marknader, och det gäller också att ha en produkt som är konkurrenskraftig och att hitta rätt partner på utlandsmarknaden, säger Johan Krallis Anell.

Han sitter också med i styrgruppen för Business Swedens livsmedelsexportprogram Try Swedish! som erbjuder stöd till företag som vill satsa på export.

– Vi ser en stor potential att profilera svenska livsmedel i Europa, men vi ser också  Asien och Kina som en marknad med enormt stor potential. Asien kan kännas krångligt, men många asiatiska marknader öppnar upp för svenska och europeiska livsmedel just nu och tullarna sänks gradvis i till exempel Japan.

Varför ska svenska livsmedelsföretag satsa på Asien?

– Det finns en enorm stor tillväxtpotential i Asien och många efterfrågar också svenska produkter. Våra moderna, tekniska lösningar kan också bidra till att lösa utmaningar när det gäller till exempel hållbarhet, säger Johan Krallis Anell.

Food Tech, som är ett samarbete mellan Alfred Nobel Science Park och branschtidningen Dagens Industri, arrangeras den 12 mars 2020 på Örebro konserthus. Förutom föreläsningar och paneldiskussioner bjuds det också på en rafflande pitchtävling mellan heta startup-bolag inom foodtech.

Här kan du anmäla dig till Food Tech och pitchtävlingen.

Text: Anna Lorentzon

Kontaktperson: Annika Grälls: annika@alfrednobelsp.se eller 076-845 75 55